...............................................................................S.C.R.A.P.H.E.A.P

 

  Wstęp

  Materiały
  Narzędzia
  Metody pracy
  Projekty
  Foto
  Linki

  Kontakt

 

Opona zimowa rowerowa

 

   
Z kolcami }:>
Materiały
> Opona 26", z odpowiednim bieżnikiem
> Śruby M6 ~130 sztuk
> Podkładki M6 ~260 sztuk
> Nakrętki M6 ~130 sztuk
> Linka/drut stalowy fi 1mm, 5 metrów
Narzędzia
> Wiertarka, wiertło 6
> Klucz 6 nasadowy, najlepiej rowerowy

 

Najważniejszą częścią opony z kolcami jest oczywiście... opona :) Będziemy potrzebować takiej z głębokim bieżnikiem, ale zarazem takiej, która będzie miała przestrzeń około 1 cm2 pomiędzy kolejnymi blokami bieżnika. Przestrzeń ta będzie potrzebna do zamaskowania nakrętek, aby były bezpiecznie osadzone i nie odkręciły się czasem!

Dobór długości kolcy zależy wyłącznie od nas, ale należy zachować pewne granice. Część wystająca nie powinna wystawiać :) więcej niż 2 cm na skos poza warstwę gumy, która przy oponie stojącej pionowo powinna tworzyć szczelinę z powierzchnią nie większą niż 5mm

Kolce, czyli śruby układamy w dwóch rzędach, w zygzak, dla zwiększenia wytrzymałości opony. Markerem albo korektorem oznaczamy punkty, w których będziemy wiercić. Mogą one być oddalone od siebie (w jednym rzędzie) o około 5 cm, ale nie więcej. Pamiętajmy: im więcej kolców, tym opona słabsza, ale przyczepność lepsza. W moim przypadku, na oponę 26 cli zużyłem 120 wkrętów, co daje  odległość między nimi równą (no może niezbyt równą :)) 1,7 cm.

Co do samej techniki montażu takiej opony, to składa się ona z trzech etapów. Po pierwsze przebijamy czymś ostrym oponę w miejscach oznaczonych markerem. Przebijamy się od zewnątrz, żeby trafiać w punkty. Następnym krokiem po przebiciu będzie rozwiercenie otworów za pomocą wiertarki. Kiedy już mamy ich sto coś, wkładamy (wciskamy) w nie śruby, z nałożonymi podkładkami. Następnie na śruby nakładamy znowu podkładki i mocno dokręcamy nakrętkami

 

 

Jeśli okaże się że podczas testów śruby zbyt uciekają na bok, należy je obwiązać jednym długim kawałkiem druku, tak żeby przechodził (oplatał jeden raz) przez wszystkie kolce po kolei. Drut dajemy na sam spód, tzn. między gumę a podkładkę po zewnętrznej stronie.

Podczas jazdy z założoną oponą zimową starajmy się unikać krawężników i gołego betonu/asfaltu. Kolce nie mają na nim żadnej amortyzacji i mogą wbić się, albo wyrwać się z kawałkiem gumy.

 

 

 


Podsumowanie

Cena: do 30zł                                        

Zaawansowanie:                                    

Dewiacja: